HOME
INDEX

509     Varberg - Ätran

FÖREGÅENDE
LISTA
(Varberg) - Ullared - (Ätran)
NÄSTA



Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!

Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg
= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
nedlagd

I nutidskoder:
Första bokstaven

F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status

Sign Driftplatsens namn Sida Km Höjd Från Notering







  (Varberg) h 0 2    
  Varberg N      
  Susvind      
  Träslöv h   22    
  Träslöf      
  Hunnestad h   11    
  Hunestad      
  Grimeton h   15    
  Rolfstorp v   16    
  Obbhult v   52    
  Åkulla h   89    
  Skinnarlyngen h   81    
  Släryds grusgrop      
  Ullared h   69    
  Spetsebo v   107    
  Spetsbo      
  Gällared v   91    
  Skogsforsen h   109    
  Silvergärde v   123    
  Silfvergärde      
  (Ätran)      

Km Trafikplatser mm Möh Kända förändringar mm
0 Varberg 2 se Västkustbanan
0,8 Varberg N (Bvn) stn 1911-04-01, hp ~1913, †1921; provisorisk slutstation, under hp-tiden endast lokalt annonserad
1,7 Susvind (Sus) ssp ~1955
4,7 Träslöv (Tr/Trä) 23 hlp 1911-04-01, †1961-02-01
6,9 Hunnestad (Hn/Hun) 12 hlp 1911-04-01, †1961-02-01; <1928-05-15 Hunestad
10,1 Grimeton (Gt/Gri) 15 stn 1911-04-01, I hlp ~1937, †1961-02-01
13,6 Rolfstorp (Rp/Rtp) 17 stn 1911-04-01, T hlp 1958-06-01, I hlp 1960-05-29,
†1961-02-01
17,4 Obbhult (Ob/Obb) 53 hlp 1911-04-01, T hpr 1958-06-01, I hpr 1958, †1961-02-01
20,8 Åkulla (Åa/Åku) 90 hlp 1911-04-01, T hpr 1958-06-01, I hpr 1958, †1961-02-01
26,4 Skinnarlyngen (Sk/Ski) 81 stn 1911-04-01, hlp 1932, †1961-02-01
28,4 Släryds grusgrop (Släg) grp, BI ~1945
31,4 Ullared 70 se Falkenbergs järnväg
35 Kvarnbacken hp 1927, †
37,6 Spetsebo (Sb/Spe) 107 hlp 1911-07-22, hpr 1958, †1961-02-01; fd Spetsbo
40,7 Gällared (Gd/Gäl) 92 stn 1911-07-22, hlp 1932, †1961-02-01
42,5 Skogsforsen (Skfs) hpr 1942, †1945-06-10, *P 1946-06-01, †1961-02-01
44,7 Silvergärde (Sg/Sil) 124 hlp 1911-07-22, T hp 1949-10-01, I hp 1956, †1961-02-01
49,7 Ätran 111 se Halmstad–Nässjö järnvägar
 

 

 

Varberg–Ätrans järnväg (VbÄJ)
I likhet med många andra sent byggda banor hade VbÄJ en lång förhistoria. En järnväg österut från Varberg var på tal redan på 1860-talet, och under de följande decennierna lanserades ett antal projekt med skiftande spårvidd och alternativ östlig slutpunkt. När koncessionen äntligen var klar och finansieringen ordnats – med Varbergs stad som största aktieägare – hade andra städer och banor hunnit etablera trafikmönster, och VbÄJ:s relationer med konkurrenten Falkenbergs järnväg var hela tiden ansträngda. Sedan banan blivit inlemmad i SJ efter 1930-talets förvecklingar rationaliserades driften kraftigt, men trafikunderlaget reducerades snabbt efter andra världskriget
koncession
1876-07-21 för Kinnared–Varbergs järnväg, förföll
1906-11-23 förverkligad
längd 49 km
förvaltningsort Varberg
trafikförändringar
1911-04-01 *Varberg–Ullared, 31 km, allmän trafik
1911-07-22 *Ullared–Ätran, 18 km, allmän trafik
1961-02-01 †all trafik. Varberg–Susvind, 1 km, kvar som industrispår
samband Partiell samförvaltning med Varberg–Borås järnväg 1911–1926
trafik
a) 1911-08-01–1917-07-31 trafikerade VbÄJ Halmstad–Nässjö järnvägars bandel Ätran–Kinnared, som VbÄJ förgäves försökt köpa vid bygget
b) 1932-07-01–1936-11-30 ombesörjdes trafiken av HNJ genom arrende med staten. Trafikeringen Varberg–Kinnared sköttes då av V-K trafik AB, ett dotterbolag till HNJ. HNJ utträdde då rörelsen gav förlust. SJ övertog sedan trafikeringen, till en början på två års prov
förstatligad 1938-07-01
upprivning Träslöv–Ätran 1961, Susvind–Träslöv 1968
litteratur
Oscar Collin, Järnväg österut från Varberg, 1926
Leif Elgh, ”Varberg–Ätrans Järnväg”, Tåg 5/2005


Källor och referenser
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920
Övrig information
Enligt uppgift kvar till 1921 som oannonserad hp
Växeln flyttad 1927 till km 28,4

TOP
FÖREGÅENDE
NÄSTA

Upprättad: 2004-12-05   Benny Nilsson  /   Kjell Byström
Uppdaterad/kompletterad 2019-01-17 Rolf Sten